W jaki sposób mierzony jest parametr: rzeczywista ilość unikalnych użytkowników?
Ruch na stronie to jeden z czynników, które mogą wpłynąć na wybór w kontekście publikacji artykułów sponsorowanych. Nie chcąc podpinać stron systemowych pod Google Analytics, padła decyzja na proste zbieranie statystyk odwiedzin i prezentowanie ich "na żywo" w systemie.
Sprawdzamy IP
Zbierane statystyki dotyczą unikalnych użytkowników. Co to znaczy? Unikalny użytkownik to taki, który w jednym dniu kalendarzowym może odwiedzić stronę z jednego IP. Zasada jest dość prosta. Nie jest to idealny sposób, ale do określenia rzędu ilości odwiedzin w zupełności wystarcza. Błędy pojawiać się tu będą, gdy np. różni użytkownicy wejdą na stronę z jednego IP np. przydzielonego przez ogólnopolskiego dostawcę internetu (lub zwyczajnie przez sieć komórkową). W takim przypadku będzie zjawisko zaniżania statystyk. Z zawyżeniem statystyk też możemy się spotkać w sytuacji, gdy np. jeden użytkownik w danym dniu ma możliwość korzystania z urządzeń z różnych IP (np. zmieniając miejsce pobytu, gdy korzysta z różnych dostawców internetu czy dynamicznie zmieniającego się IP lub po prostu działa z proxy lub VPN). Jednak przyjęliśmy, że te błędy w przypadku witryn o odwiedzalności rzędu kilku tysięcy Unikalnych Użytkowników nie będą zbytnio wpływały na obraz całości statystyki.
Tylko klienci z włączoną obsługą JS
Dodatkowe bardzo ważne założenie, to brak zliczania odwiedzin z urządzeń, które mają wyłączoną obsługę JavaScript. W ten sposób odfiltrujemy różnego rodzaju boty internetowe, które nie renderują JS - a takich robotów jest wciąż mnóstwo. Niezwykle rzadko się zdarza, żeby realny użytkownik miał wyłączoną obsługę JS w przeglądarce, więc tutaj zdecydowana większość odfiltrowań będzie faktycznie dotyczyła botów.
No i jeszcze BOT User Agent
A co z botami, które mają włączoną obsługę JS? W naszych statystykach odfiltrowujemy także boty po parametrze USER AGENT. Mamy zdefiniowanych około 300 nazw botów, które są najbardziej aktywne w internecie - w tym oczywiście GoogleBot, Ahrefs Bot Majestic SEO Bot. Oczywiście nie wszystkie boty przedstawiają się po imieniu, stąd boty które renderują JS i nie przedstawiają się jako prawdziwe boty będą zliczane do statystyk ruchu.
Podgląd
I to w sumie wszystkie założenia naszego systemu zbierającego informacje o unikalnych użytkownikach. Dzięki połączeniu wszystkich stron z naszym Systemem Publ.pl użytkownik ma codziennie wgląd w ruch na poszczególnych stronach internetowych. Oto jak wygląda przykładowa statystyka unikalnych użytkowników:
Na tym przykładzie mamy zmierzony ruch 2813 unikalnych użytkowników z ostatnich 30 dni. Poniżej na czerwono widoczny jest wykres z podziałem na ostatnie 30 dni. I tu mała uwaga dla nowych stron lub takich na których dopiero zliczanie unikalnych użytkowników rozpoczęło się niedawno: ostatnie wartości mogą wskazywać średnią ze zmierzonych dni. Można to łatwo poznać, gdy ostatnie wartości (po prawej stronie) są sobie równe.
O Autorze
Administracja publ.plKomentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzyDodaj komentarz
Poprzedni: | Planowany start platformy publ.pl |
Następny: | Planowany start platformy publ.pl |